tisdag 24 augusti 2004

En tur till Mecka

Med 800 pix i sammanlagda tillgångar begav jag mig ut till ett av alla dessa centra som fyller oss alla med vördnad och beundran. Första steget fyller oss med andlighet, andra med mani. Måste Köpa. Måste Spendera. Köpa Lycka. Njuta, Frossa. Det må vara länge sedan människan reste sig upp på bakbenen och började jaga, men nu när jakten inte längre är nödvändig för hennes överlevnad finns instinkten likväl kvar. Bytet är ett annat, men lusten tillfredsställs alltjämt. Ett känt faktum, men en fråga jag inte kan låta bli att ställa är varför frosseri ska skuldbeläggas. Man ska inte tära på resurserna, samla nötter till vintern...men kläderna jag köpte håller mig varm och böckerna ger mig underhållning och trygghet i den värld de drar in mig i. Och så kan jag sitta och kika på mitt byte, känna lite på det och vara stolt över vilken duktig jägare jag är. Det enda lilla liv som får lida är dessutom jag. Nu med 400 pix i samlade tillgångar.


_Dagens fångst_
Korkade vita män, Michael Moore - Ville köpa amerikanska upplagan, men halva priset på den svenska mot den amerikanska var mer övertygande. Nu kan jag dessutom leta fel i översättningen, språkfacist som jag är.

Ett öga rött, Jonas Hassen Khemiri - Har velat ha den ända sedan jag gav bort den till en kompis för sisådär ett år sedan. Pocketpriset övertygade.

Lutherska badet, Unni Drougge - För att jag älskar allt Unni Drougge skrivit. Regnbågens tid är inte riktigt min kopp te iofs, medans Heroine nog är den mest berörande av hennes böcker.

Röde Orm, Frans G. Bengtsson - För att den är så bra! För att jag vill ha den! Har ju redan läst den, så den lär stå oläst ett tag framöver, men jag vill ha den i min bokhylla...
-----------------------------------------------------------------------------
Och ser ni någon kring den 23-24 plocka tomburkar på stan iklädd en tröja med texten ”Wow” kan det vara jag.

Inga kommentarer: