onsdag 11 februari 2009

Apoteket revisited

Efter en tredje natt med hosta och återkommande hostatacker under hela dagen så långt, traskade jag till apoteket igen. Väl där insåg jag att jag inte hade en aning om vad som var vad, gjorde vad och hur det gjorde det. Frågade en anställd som pekade ut vad de hade. Stod sedan där och kikade länge på två olika märkena av hostmedicin, innan jag tog den ena och gick fram till kassan:

-Vilken är bäst av hostmedicinerna? frågade jag
-Jag vet inte, svarade kassörskan.
-Men får man ont i magen av någon av dem, som man kan få av Noskapin?
-Jag vet inte.
-Jaha, OK. Men jag tar den här då, sa jag och sträckte fram den jag höll i.
-Vill du ha en mätkopp till?
-Ja för tusan! (Hellre det än ett paket SB12 till...) Fast förresten...vilken smakar bäst?
-Jag vet inte.
-Va? Får ni på apoteket inte göra som de på Systemet och provsmaka medicinerna?
-Näeeeee....

Inga kommentarer: