måndag 3 november 2008

Följder

För en månad sedan fick jag penicillin för att bota en infektion, vilken kom sig av att jag ådragit migett insektsbett i maj. Det dröjde inte länge efter att jag börjat ta tabletterna innan exemet som kom med infektionen blev markant bättre och jag var nöjd och glad att slippa både det och klådan som hängt med det.

Sen kom nästa problem.
Med penicillin följer ofta svamp och den här gången såg det ut som om jag skulle slippa det, men icke. Fan. Gick till apoteket och köpte en svampkur. Den sved, men den tog och jag kände mig återigen nöjd och belåten. I alla fall tills jag fick utslag på benen.

Små, ilsket kliande utslag i mängder. Kunde det vara värmeutslag? Sist jag fick det var i södra Portugal i slutat av augusti 2003, så det kändes inte sannolikt. Plockade fram bipacksedeln till svampdödaden och kunde läsa :

EVENTUELLA BIVERKNINGAR

Liksom alla läkemedel kan Pevaryl ha biverkningar.
Mindre vanliga (förekommer hos färre än 1 av 100 användare): Brännande känsla, nässelutslag, klåda, sveda, rodnad.

Check. Så nu har jag tagit Lotradin och Hydrokortison mot nässelutslagen och klådan. Vågar jag kolla vad de har för bieffekter?

Inga kommentarer: