fredag 2 oktober 2009

Bakglädje. Är det det som kommer när man kan skratta åt det flera år senare?

Jag skulle baka en kaka ikväll.

Printade ut receptet på en "Rulltårta Tiramisu". Plockade fram allt, förutom pulverkaffe som jag glömt köpa, men bryggde lite extra kaffe, utöver det som skulle vara till fyllningen och tänkte att jag nog bara kunde ha kakan inne lite längre istället.

Så jag satte på ugnen, vispade socker och ägg i en bunke. Blandade i salt, bakpulver, mjöl och ett par rejäla skvättar kaffe. Klädde långpannan och hällde i smeten. Såg kalasfint ut. Bredde ut noggrant.

Jag kollade av ingredienserna till fyllningen. 1½ dl kaffe, 250g mascarpone, 2 ägulor, 3 msk florsocker, skal av en citron. *Liten skål...hmmm... kommer nog att stänka, men jag provar att vispa!* tänkte jag och så gjorde jag det, och det gjorde det. Stänkte över hela mig, alltså. Suckade, kollade klockan. Två minuter tills kakan skulle ur ugnen. Sträckte mig efter receptet och läste: "Pensla kaffet över kakan och bred därefter ut mascarponeblandningen"


FAAAAAAAAAN!

Plockar fram silen, silar av all vätska som får plats i koppen kaffet var i. En massa rinner över och halva diskbänken är nersölad. Andra halvan kladdig av socker, mjöl och citronskal. Kollar klockan. TRE MINUTER ÖVER TIDEN!!! Sliter ut kakan, låter den landa på spisen så länge. Vänstra halvan är mörk, bubblig och hög. Högra halvan är tunn, hård och bränd i kanten. Gnöööööööööööööööööööööööl!!!

Sockrar kakan, torkar av vasken. Vänder upp kakan. Tittar på den. Tittar på koppen. Tittar på "mascarponeröran". Suckar. Blaskar den avsilade vätskan över kakan. Tittar på resultatet. Det ser blött ut. Jahapp. Brer på masarponeröran som bara är marginellt tjockare. Rullar ihop från högra (tunna) kortsidan för att slippa se den dåliga änden av kakan (som potentiellt numera är marginellt sämre än den fina vänstra). Knäcker kakan, snarare än rullar ihop kakan. Den blir kort och tjock. Kanske kan funka? Rullar in den i bakplåtspappret så att den liknar en falaffel på anabola och ställer in i kylen.

Tar ett glas citronvatten och sätter mig vid datorn för att lätta mitt hjärta...

Inga kommentarer: