måndag 18 maj 2009

Elskling.se

Äntligen fick jag tummarna ur och bytte elavtal.

I vintras traskade jag runt och bytte glödlampor där jag tyckte det funkade med lågenergilampor. Dessutom propsade Älskling på att stänga av handukstorken för gott och uppdaterade till en strömsnålare server. (Min gamla dator som dog och inte ville återuppstå som "riktig" dator ersatte en ännu äldre, så ingen nyinvestering).

Minskningen av el har sparat oss ca 125kWh/månad under januari t.o.m. april, vilket är ganska mycket om man betänker att vi avslutade 2008 med en beräknad användning på 4.700 kWh och på senaste elräkningen beräknas använda ca 3.900. Jag hoppas dock vi lyckas fortsätta i samma takt som nu och i slutändan landar på ca 3.300. Redan utan att byta elavtal skulle vi med dagens pris spara upp till fyra månaders elkostnad. (Nätet är så klart inte inräknat). Drar man sedan av besparingen det nya avtalet ger oss sparar vi ytterligare 1,5 månad. I reda pengar blir det minst 175:-/månad, vilket är nästan hela prenumerationen på morgontidningen (Vilken vi också borde spara in på, eftersom vi sällan hinner läsa den).

Just det: Sänker från 102,63 öre/kWh till 82,20 öre/kWh. Båda rörliga.

Inga kommentarer: