onsdag 13 oktober 2010

Smalprognos

Har suttit och kollat på gamla mått. Det är väl dumt att plåga sig och stressa upp sig, men jag antar att det är en del av att vara gravid att ha tröttnat på sin stora kropp och önska sin lilla behändiga och lydiga lekamen tillbaka.

Så: Nu har jag ju hört att man ska kunna tappa alla de "riktiga" graviditetskilona på de sex veckor det ska ta för livmodern att dra ihop sig till normal storlek. Eftersom jag har följt maxkurvan enligt följande länk (http://www.indiacurry.com/women/pregcalc.htm)och säkert lär göra det graviditeten ut, men är lite pessimistisk och tänker att jag kanske bara går ner enligt minkurvan efter att först ha gått upp motsvarande tre extra veckors graviditet. Jag har suttit och labbat med siffrorna iaf och kommit fram till följande. Man kan väl se det som mål om man vill, men jag ser det mer som höftningar :-D



Vikt . Fett% . BMI . Fett . Gravid . LBM . Hals . Bröst . U. bröst . Midja . Navel . Rumpa . Lår
38 + 6 81,0 . 32,4% . 25,0 . 26,2 . 6,4 . 48,4 . 32,1 . 95,9 . 81,8 . 96,1 . 107,0 . 105,0 . 58,5
42 + 6 82,5 . 33,6% . 25,5 . 27,7 . 6,4 . 48,4 . 32,2 . 98,0 . 84,8 . 98,3 . 113,0 . 105,6 . 60,0
6v efter förlossning 71,2 . 32,1% . 23,9 . 22,8 . 0,0 . 48,4 . 30,8 . 90,0 . 76,5 . 76,5 . 91,0 . 101,0 . 57,5

Jag hoppas ha hittat tillbaka till min gamla kropp (ca 65 kg) inom ett halvår efter att ha fött. Åtminstone så pass att jag inte behöver byta ut hela garderoben igen ;-)





















































3 kommentarer:

Blondie sa...

Det är svårt att i förväg veta hur mycket man kommer gå ner och hur snabbt. Du kanske har bundit mycket vatten vilket gör att du kommer gå ner riktigt snabbt.

Efter 6 veckor hade jag gått ner 16 kg, det som du gått upp. Kanske blir så för dig också?!

Men visst, kroppen förändras efter en graviditet. Men vi kan alla göra det bästa åt att få en snygg kropp igen :-D

Milkyleaks sa...

Visst är det så :-) Jag lägger inte allt för mycket allvar i siffrorna heller. Det bästa med att titta på dem och bilderna har ju ändå varit insikten om att jag hade en jäkligt fin kropp innan. Det begrep jag inte då, så jag hoppas jag kan uppskatta den bättre efter att ha fått Semlan, även om den inte blir likadan som förr.

Blondie sa...

Idag visade min våg 69 kg. 6 kg kvar till vad jag vägde före Dante och 9 kg till vad jag vägde före Zacharias.

Det tar tid, men det ska gå...
Den första månaden tar det tid. Sen tar det längre och längre tid för varje kilo. Men jag tror att du kommer att gå ner dina kilo snabbt, speciellt som du inte gått upp så mycket och att du kunnat träna under din graviditet.

Kan varmt rekommendera tuplermetoden och knipövningar de första veckorna efter förlossningen. Efter återkontrollen kan du börja så smått med plankan. Den gör under för magen efter en graviditet...

Stor stor kram