lördag 9 oktober 2010

Astrologi

Jag tillhör de som inte tror ett dugg på astrologi, numerologi, eller annat ockult. Jag tror på religion som stöd för människor och ett sätt att sprida och upprätthålla gemensamma normer, men inte på några gudar. Homeopati, waldorfpedagogik och akupunktur är också saker jag inte hyser några varmare tankar för. Kort sagt: Jag är aturvetare och darwinist ut i fingerspetsarna. (Därmed inte sagt att jag tror mig vara befriad från moral och etik).

Hur som helst är det ändå lite roligt med astrologi. Som när vår lilla högskoletrio tog en vinkväll och försökte ställa våra horoskop. Vi kom så långt som till att klämma en vinare var och läsa högt från varandra om våra teckens egenskaper. Jag skämdes: Varenda dålig sida som kräftan sades ha, den hade jag. De bra sidorna var det lite sämre med ;-) Vi behöver inte gå in på hur vettet gick ut där vinet gick in och samtalet jag fick dagen efter där jag - trodde jag - sanningsenligt nekade till att ha hittat på dumheter. Ett par dagar senare återvände minnet dock och det tog ett par år innan jag kunde skratta åt det hela.

Hur som helst: Man vill ju veta vad Semlan kommer att bli. Enligt den kinesiska astrologin blir det en metalltiger, men enligt den västerländska blir det antingen en våg, eller en skorpion. Själv är jag en eldorm/kräfta och Finaste metalltupp/kräfta. Ormar och tuppar passar bra ihop, precis som kräftor, så jag tror jag och Finaste har framtiden för oss. Sen får vi se vad vildingen i magen behagar bli och vad det ger för utmaningar till livet. Jag har ju precis köpt en badbalja, så jag hoppas på ett litet vattendjur ;-) (Och tigrar gillar ju att simma!)

1 kommentar:

Blondie sa...

Ojojoj. Det där väckte minnen. Jag var superintresserad av astrologi då, i jakten på att hitta mig själv. KÄnner mig lite mer säker på vem jag är nu 14 år senare, och tar inte lika allvarligt på astrologi längre...

Tom min tarotkortlek ligger långt nedpackad i någon låda som står någonstans på vår vind eller i vår källare.

Livet förändras!