onsdag 3 september 2008

Dagens råd

Anna Skipper i Expressen:
  1. Motionera regelbundet. (Det här tycker jag är fånigt. Hur ofta är regelbundet? Hur långt är ett snöre? Tycker man ska röra sig varje dag. Det förtjänar väl ändå ens kropp?)
  2. Banta inte, du går bara upp i vikt efteråt. (Om man menar att hålla igen, köra kurer och metoder för att sedan återgå till samma dumma vanor som innan, så håller jag med.)
  3. Lägg om din livsstil till 90 procent nyttigt. Slarva 10 procent. (10 procent slarv är optimistiskt. Vid den fördelningen kommer alla man känner att avsky en för att man är Bror Duktig. Men man kan ju alltid ha 90/10 som mål.)
  4. Drick mycket vatten för att avgifta kroppen och avstå från läsk och kaffe. (Kroppen behöver vatten för att göra sig av med skräpet i kroppen och för att alla funktioner ska funka. 1-2 koppar te eller kaffe om dagen kan dock knappast skada. Får en gravid kan väl jag?)
  5. Var försiktig med kolhydrater. (Jag skulle nog hellre säga: Välj kolhydrater med förstånd.)
  6. Ät proteinrik mat. (...och här skulle jag lägga till: variera källorna.)
  7. Ät inte efter klockan sju på kvällen. (Beror det inte på när man börjar sin dag?)
  8. Se till att sova tillräckligt och att sova rätt timmar. 22–08 är inte detsamma för kroppen som 01–11. (A och B människor då?)
  9. Ät heta kryddor som sätter fart på ämnesomsättningen – kajennpeppar, ingefära och chili. (OK då! Mycket smak kan inte vara dåligt...även om en del av "smaken" är att het mat fräter på slemhinnorna...)
  10. Sockersanera ditt liv. Undvik godis och läsk men också dolt socker som finns i ketchup, sushiris och kolhydrater. (Äter sällan godis nu för tiden, läsk händer max en gång i veckan och då ca 1 glas. Ketchup äter jag bara till min bolognese och det är väl max en matsked varannan vecka. Sushi äter jag en gång/månad, så det är väl också försumbart. Kakor däremot...jag tror jag snittar en kanelbulle/amerikansk muffin per dag, men oftast är det hembakat, utan tillsatser, med äkta ägg och smör och med bär i. Jag räknar mina kakor som 5 av de 10 procenten. De sista fem är sömnen ;-) )
http://www.expressen.se/halsa/viktomotion/1.1284626/anna-skippers-rad-for-att-behalla-vikten

Allt om mat om varför man inte går ner i vikt av enbart träning:
http://www.alltommat.se/enbart-traning-leder-inte-till-viktnedgang-1.10977

Inga kommentarer: