fredag 12 september 2008

Om du var en...

Lyssnar på Fredagsflörten i p3. De har lustiga frågor. Jag vill svara, fast jag redan har min fredagsflört. (Men eftersom det är fredag så är jag enligt Roberts retorik kär och då får - och bör - man flörta).

Om du var en dryck, vilken skulle det vara då? Cappuccino!

Om du var ett äpple, vilken sort skulle du vara då? Gulmoget golden deliscious.

Frågorna får mig att tänka på det där när man träffar nya människor. Standardfrågan brukar vara "Och vad jobbar du med då?", men eftersom alla inte jobbar, eller är intresserade av att svara, så föredrar jag att fråga "Vem är du?", varpå folk brukar svara "Alltså, jag är lite så...mellan jobb, men jag har läst in matte B på komvux och funderar på..."

Det är totalt ointressant. Jag vill veta vilka de är. Förra helgen sprang Fröken Nedan och jag på två snubbar. Vi funderade på hur gamla de var, för de såg väldigt späda ut. Lite senare på kvällen kom vi att prata med dem och den ena svarade på min fråga med "Alltså det är lite komplicerat, jag är (och nu artikulerade han, men det förutsätter jag berode på hans egen fylla) AU-TO-MA-TIONS-ING-EN-JÖÖÖR."

"Jaha", sa jag. "Läst här i stan, eller? Jag är ingenjör själv."

Han såg förvånad ut, hade lite svårt att hålla samtalet uppe sen och jag smet in på toa. Lika bra det. Jag ville ju bara veta om han verkligen var gammal nog för att få lov att dricka sprit.

Inga kommentarer: