onsdag 23 januari 2008

Det som går och går

...nedåt, nedåt? Vikten, förhoppningsvis. Antalet mörka timmar om dagen också. En timmes extra dagsljus om dagen har vi fått nu, jämfört med vintersolståndet. Det märks iofs inte så mycket, eftersom allt är gråmulet, men idag och igår har det varit sol. Det var alldeles ljuvligt att dra upp persiennerna och se himlen alldeles rödlila från horisonten och upp över hustaken.

Morgonen på jobbet inleddes med vägning. Vi är några stycken som ska kämpa ihop och påminna varandra om vart vi är på väg. En liten tjuvstart gjordes under hösten, men julslappandet och en tre veckor lång sjukdomsperiod (yr i tre veckor!) satte tillbaka det mesta på magen igen. Nu vet jag i alla fall hur lätt det går åt båda håll! Jag har skaffat mig lite bättre koll på proportioner, både vad gäller mat och motion.

Egentligen var planen att ta busspromenaden igen, men en ilande snålblåst och piggregn fick mig att inse att det kanske var bättre att komma hem lite tidigare och äta i vettig tid. Ja. Det är ju närmast kardinalfel att då först blogga om sina förehavanden. Prioritetsordningen bör ju vara:
  1. Mat
  2. Sömn
  3. Täning
  4. Jobb
  5. Fritid (Efter jobb, eftersom träning trots allt är fritid).
Just nu är jag otroligt sugen på fruktsallad. Det är säkert frukt/mode-bloggaren Englas fel ;-) Man skulle kanske hoppas på att busvädret lugnar sig under kvällsmaten coh sedan gå på fruktshopping? Jag lär nog iofs spara ätandet till imorgon, eftersom jag annars går över den energimängd jag bestämt mig för att ligga på. Det måste vara en lätt större output än input!

1 kommentar:

Blondie sa...

Äh, du har ju bara några få ynka kg kvar. Visserligen är det de som brukar sitta som hårdast, men jag vet om att du kommer fixa det galant.

Jag håller med Engla. Fruktsallad är utmärkt gott, utan jelly beans.