torsdag 19 mars 2009

Titlar

Satt på jobbet och skulle boka in mig på en kurs. I anmälningsformuläret på webben kunde man välja mellan en mängd titlar. Kollegan berättade med ett flin att han valt en särdeles lång titel och jag funderade själv länge på att göra detsamma. Vem har inte drömt om att kunna titulera sig "Herr Doktor Ingenjeur" eller whatever, bara för att?

Jag var tvungen att googla en del, innan jag kom fram till vad min titel skulle kunna vara, men fastnade sedan i en diskussion med mina goa gubbar om vad en man skulle hete ifall han var gift med en ingenjör. En kvinna som gift sig med en man som var ingenjör skulle ju kunna titulera sig "Ingenjörskan", men det rimmade ju illa med titlar som "Frisörskan". Någonstans förvirrade vi oss in på den gudomliga sidan och då kollegan påstod att prostens frus titel var "Prostatan" gav jag efter intensiva skrattkonvulsioner upp. Det blev Ms.

Inga kommentarer: