tisdag 7 december 2010

07 – Min bästa vän

Det sägs att man måste vara sin egen bästa vän, men - handen på hjärtat - hur många är det? Man kan vara personen med låg självkänsla som aldrig låter en bra tanke om sig själv slinka förbi spärrarna, eller ha sina åsikter om sig själv på Anna Anka-höga hästar, men få är balanserat insiktsfulla nog för att vara sin egen bästa vän. Det innebär också att man kanske inte inser vem som verkligen är en god vän. Åtminstone inte i stunden.

En god vän finns kvar även om hon flyttar En god vän bryr sig inte om ens sociala status. En god vän låter en komma till tals. En god vän är vän med en på lika villkor och försöker inte höja sig själv över en, eller trycka ner en. En god vän spelar inte ut sina vänner mot varandra. En god vän vågar öppna dörrarna till sin integritet, utan att tro att hon försakar den. En god vän tar sig tid. En god vän säger ifrån om man är snett på det i livet, men vet att begränsa ärligheten så att den inte sårar i onödan. En god vän försvinner inte för att hon hittar en ny kärlek, eller annan vän. Jag har turen att ha en sådan vän och hon kallar sig Blondie :-)

1 kommentar:

Blondie sa...

Jag suger åt mig av dina ord, bockar och bugar ödmjukt, värms inombords och känner mig ytterst ytterst hedrad.

Kram Blondie