måndag 20 december 2010

20 – Den här månaden

Den här månaden har varit full av julförberedelser och försök att bara överleva och fortsätta vara vid mina sinnens fulla bruk.

Nattsömnen har blivit bättre: Där jag förr kunde få ihop 5h i spridda skurar på 17h får jag nu ihop det på kanske 12h (och med lite tur fördelat på 2-3 pass). Ibland hinner jag både duscha och göra mig i ordning mellan två amningar, men det syns på mig att jag har ett sömnunderskott och min kropp är långt ifrån i form, även om jag tappat nästan alla gravidkilon. Östrogenbristen känns av på min torra hud och torra slemhinnor. Håret har börjat trilla av, men inte mycket mer än vad jag tappade normalt innan jag blev gravid. Mina flätor är tjockare än vad de var förr och kalufsen fortfarande gravidbångstyrig...eller har jag bara inte tid och ork att piffa som jag brukade?

Min kollega och före detta kursare suckade för ett drygt år sedan över att hon inte hade tid och ork att klä sig efter modet och fixa till sig som gravid småbarnsmamma. Jag inser nu att hon var otroligt piffig ;-) Minns hur min egen mamma liksom vaknade när jag började närma mig tonåren och därmed intresserade mig för kläder och smink. Med tre barn och snålt med pengar hade hon satt sig själv åt sidan ganska länge.

I viss mån är det ett val man gör, speciellt när man har små barn. Men jag tror nog man måste ta sig tiden att skämma bort sig då och då. Kasta mammarollen och göra sig lite foxy då och då. Jag ska göra ett försök idag :-)

Inga kommentarer: