tisdag 11 januari 2011

Core Mamma

Jag vet inte om jag kan ge passet så himla bra betyg. Att låta en betydande del av det gå åt till hopp och raka situps är i mitt tycke väldigt märkligt när man avråds att göra detta innan ens barn är halvåret gammalt (och det var inte en enda av de små som var med som var äldre än så, de flesta var som Semlan ungefär). Att dessutom instruera vilka vikter man ska använda - och dessutom bara 1,25-kilos och 2,5-kiloshantlar - är ännu mer märkligt. En av anledningarna till mammapass är väl att man ska orka hantera sitt barn? Jag vet 5 månaders bebisar som väger 8-10 kg. Är det inte lämpligare att pusha för att börja med en tyngre hantel då och sedan ha lättare bredvid när det blir för mycket? Så man kan bygga upp en styrka som är förenlig med de belastningar man kommer att utsättas för.

Jag var den enda av ca 15 mammor som använde 5-kiloshantlar och det var bara för att jag inte hittade något tyngre. Visst, jag klarade inte alla övningar med dem, utan fick ta 2,5:orna ibland, men jag försökte pressa ur vad jag kunde ur min kropp, för jag både vill och måste bli starkare. Hade jag velat gå på ett mysigt kafferep så hade jag inte begett mig till passet över huvud taget. (Behöver jag säga att jag gjorde styrkeövningar under avslappningen?)

Men fine: Om jag gör som jag gjorde och byter ut hopp, situps och fånigt låga vikter så som jag gjorde idag, så kanske jag kan ha nytta av hela passet. Och jag måste säga att det var skönt att kunna kelas med sin lilla älskling under passet :-) Dessutom känner jag mig väldigt duktig som kom upp redan kl 7.45. Det är betydligt tidigare än annars (så nu är jag sugen på att sova middag).

Inga kommentarer: