söndag 2 januari 2011

Post nyår

Det är mycket "post" nu, men vad kan jag säga: Jag har taskig fantasi och dåligt med tid. Dessutom blir man nog lite dum av hackig sömn och dålig mat. Det senare kan jag iaf göra något åt. Lättare när man inte har en massa att "fira". Jag gillar vardagen på det viset: Den är enkel och självklar i sin strävsamhet och brist på fällor. Tyvärr får jag inte med Älskling på mattåget om jag inte planerar och lagar det mesta av maten själv och det orkar jag inte. Han gillar inte samma sorts mat som jag och verkar vilja tro att en sallad då och då räcker. Dessutom handlar han bara till nästa frukost/middag, aldrig med framförhållning som är längre än en dag och då blir det ofta därefter.

Mat är bränsle och en investering för hälsan både nu och framöver. På samma sätt är träning en investering, men med både bäst före-datum och restriktioner på hur den ska förvaltas bäst för att inte motverka sig själv. Hur få till jämn arbetsfördelning hemma när det innebär sämre mat? Eller är den så dålig?

Jag är starkt emot att plåga sig själv och köra i 120 knyck konstant: Jag föredrar att känna glädje inför god mat och dryck och inte se snask som något genomont. Det fyller sitt syfte ibland, precis som en ruskigt dålig komedi, eller action gör en avslappnad söndag komplett. Kanske är det så att jag (så här långt) har en förlåtande kropp som kan handskas med mycket skräp och varierande mattider från dag till dag. Kanske kommer jag att ångra vad jag skriver framöver, men för mig är det viktigaste att hitta en hållbar och icke-ångestframkallande nivå på både mat och träning.

Hur som: Här är dagens träning:

  • Kondition
    1. Crosstrainer: 2 cykler på 10 minuter vardera och en snittnivå på 9,1 av 20. Första var uppvärmningen, sedan efter sista varvet styrka.
  • Styrka: 3 cykler med följande övningar (vikt x reps)
    1. Bröstpress (15 kg x 15)
    2. Dips (88 pounds stöd x 15)
    3. Chinsmaskin (88 pounds stöd x 13)
    4. Seated row (22,5 kg x 15)
    5. Rear delt (12,5 kg x 15)
    6. Bålrotation (3 enheter x 12) 
Funderar på om jag borde notera sträckan på crosstrainern också, men jag har bara noterat nivå och försökt hålla pulsen över 160 och under max. Det räcker för mig i nuläget. Man behöver inte bli hur petig som helst :-)

Tills jag börjar bli lite mer van siktar jag på 15 reps på alla övningar. Sen kommer jag att öka belastning och sikta på 10-12 reps. Åtminstone om jag ska köra tre set. Siktar på styrka på lördagar och core mama på tisdagar när vårschemat börjar gälla d. 10/1. Tills dess hoppas jag kunna släpa iväg mig till gymmet ett par gånger till under helgerna när Älskling kan underhålla Semlan.

1 kommentar:

Blondie sa...

Vad finns det för maträtter som är enkla att slänga ihop?

Att alltid ha lite kokta ägg i kylen, ett par paket rökt lax, några sillburkar och en massa grönt underlättar för enkla middagar.

Att slänga ihop en omelett, att alltid koka några extra potatisar för att ha i kylen till dagen därpå...

Om du vill så har jag en drös tips att dela med mig av då jag är den här hemma som sköter all matplanering och matlagning även med dåliga nätter och busiga ungar...

Bra mat behöver inte vara långkok och avancerad kökskonst...

Löööööööv j