lördag 3 januari 2009

Nya jeans

Köpte ett par fina stuprörsjean på Gina igår. Har hemma med 29 tum i midjan och de känns lite stora efter att jag haft dem ett par dagar, så jag siktade in mig på storleken under: Den åtråvärda 28:an. Det var med viss rädsla som jag drog dem på mig, eftersom magen inte riktigt klarat sig lika bra som sömnen i helgen. Jag har sovit och ätit. Inte rört på mig. Således står tarmarna stilla, samtidigt som hullet ökar. Dessutom har magen varit PMS-svullen.

Fick på mig jeansen och insåg att det nog skulle funka, bara magen skulle svullna av. Tog hem dem och drog på dem på kvällen, med en pösig liten top som - ifall pöset inte räckte - hade en urringning som sulle ta fokus från putet i linningen. Trodde jag iaf, och traskade iväg till en klubb med Älskling.

"Bebis!" Ylade kompisen vi kan kalla Gunde och klappade mig på magen.
"Eh...nej.", svarade jag. "Och vaddå, förresten? Du tycker ju inte de är någonting till de första åren."
"Knullar han dåligt?" svarade Gunde, flinade och pekade på Älskling.
"Vi ska gifta oss. Jag vägrar vara på tjocken då."
"Men man kan börja lite innan! Det syns inte förrän några veckor in!" Han log soligt, som om han kommit på något värt Nobelpriset.
"Jag ska dricka skumpa när jag gifter mig. Det kan man inte oavsett om det syns, eller ej" påpekade jag och Gunde nickade ivrigt och höll med. Det var ju sant.

Vi gick tillbaren och jag beställde en cola. Drack för mycket till nyår. Ska ta det lugnt närmaste veckan", sa jag till Älskling. Han nickade, verkade nöjd med förklaringen och sin egen öl och det är jag glad för. Jag avskyr när folk trugar, vill ha en som sitt alibi för att dricka. Älskling frågar möjligen om man vill ha om han ska hämta något i baren, men han ifrågasätter inte ens beslut. Det är precis så det ska vara.

En stund senare studsade Gunde förbi oss, glad som en unge på första skoldagen: "Jag måste hem och baka till den stora dagen!" och så försvann han. En stund senare kom en SMS-ursäkt till oss båda, iom den snabba sortin. Gunde skulle ju upp tidigt morgonen därpå och baka lussebullar till det årliga glöggkalaset. Det som ställdes in förra januari pga underkylt regn och blixthalka. Nog fan blev det halt i år igen, men vi kom dit och lussebullarna var ljuvliga. Jag tog en liten mugg vinglögg eftersom det inte fanns något annat att dricka ocg flyttade fram gränsen för "OK att dricka" en dag. Kändes som en vettig kompromiss.

Inga kommentarer: