torsdag 24 april 2008

Det är så härligt att gå i solen

...och så svårt att gå in på gymmet.

De senaste dagarna har det mest blivit promenader i solen. Långsamma, sköna, med ansiktet vänt uppåt. Maten har milt sagt varit sådär. Det känns antingen tvångsmässigt att äta onyttigt, eller så intalar jag mig att jag gott kan unna mig det. Visst ska man njuta också, men som exempel var dagens glass och två dammsugare lite mer än vad jag behöver. Å andra sidan blev det en stabil och nyttig frukost (leverpastejmacka, miniyoghurt och dinkelmüsli, samt ett glas mjölk), afrikansk kikärtsgryta med sallad och apelsin till lunch, samt linsgryta med ris till kvällsmat. (Gasfabriken ligger hittills nere verkar det som dock). Ett halvt äpple slank ner också, men smakmässigt var det inte samma höjdpunkt som övrig mat. Det såg ut som ett granny smith, men det smakade bara granny, om man säger så.

Jag släpade mig faktiskt iväg till gymmet och körde ett egenkomponerat konditionspass. Efter en i stort sett sysslolös dag på jobbet då jag mest surfade ringar kändes det rätt befriande. Jag fördelade 65 minuters träning så här (pauser borträknade):

  1. 1,3 km omväxlande promenad/jogg från jobbet till gymmet
  2. 2,7 km jogg på 15 minuter (1 km 5.32, 2 km 10.48)
  3. 1,5 km jogg på 10 minuter
  4. 15 minuter sittcykel (5 km)
  5. 16 minuter elliptisk maskin, 0,8 km
Efter dusch och ombyte konstaterade jag att jag just missat bussen hem och skulle få vänta 20 minuter. Dessutom var all vettig mat slutsåld i gym-caféterian, så jag traskade de en och en halva kilometrarna som det var från gymmet till sista hållplatsen i staden. Utan mat i magen och med en liter vätska som jag klämt i mig under träningen blev jag väldigt frysig och väldigt kissnödig. Jag fick göra ett nödstopp på en plats som var allt annat än undanskymd, men den enda toaletten som fanns på vägen var låst. Vad gör man annars när blåsan max klarar 2 dl åt gången? Jag skuller allt på mammas "Du är säker på att du inte ska gå en extra gång?".

Väl hemma var klockan halv nio, men jag lagade mat, tömde och packade träningsväskan igen, sorterade tvätten som stått sedan i lördags, gav katterna mat, rensade lådan och tvingade älskling att ge mig support så snart han kom hem och hade ställt av sig skorna. Inte för att han verkade känna sig tvingad dock. Han visste ju att han skulle få mat som belöning ;-)

Nu är jag trött, slut, färdig, slagen. Tror det blir jag som sköter kvällens vädring och sängbäddning för ovanlighetens skull.

Inga kommentarer: