tisdag 23 december 2008

Med början åt nordost

Idag har jag sovit ut hyfsat. Kunde komma ur sängen när klockan ringde, för jag var verkligen helt slagen efter gårdagens träning. Lite lagom morgonmulen ställde jag mig i duschen, piffade till mig och kom ut i decembersolen efter att ha laddat glykogendepåerna igen.

Jag gick till ostaffären på hörnet. Den är en av landets bästa och importerar och distribuerar till några av de mer välrenommerade i Hufvudstaden. Jag hade en plan om att sätta ihop en liten ostkorg till dagens kalasvärdar, så jag tog en nummerlapp (46) kikade på tavlan (15) och konstaterade att jag hade gott om tid för en kopp kaffe på en av de andra tre hörnen kring torget. Traskade dit, beställde min favorit, tog lokaldelen av tidningen (började med regionaldelen till frukosten) och läste den i lugn och ro, medan jag intog mitt kaffe med andakt. Efter att jag avklarat både kaffet och tidningen satt jag och sanlade styrka en minut. Kikade lite ut genom fönstret för att se vartåt vädret såg ut att barka, klädde mig och gick tillbaka till ostaffären (24). Knallade runt och kikade på hyllorna (till vissas förtret - gissningsvis de som inte fått kaffe - men mitt nöje) och bestämde mig slutligen för en burk fikonmarmelad, en silverprisbelönt senap, en panettone och att jag nog skulle ta två hårdostar istället för bara en.

I korgen
Lite kex med havssalt
En bit Gruyère
En bit Appenzeller
Fikonmarmelad
En fin liten trekant av en hederlig Brie
och en bit av den alldeles ljuvliga Saint Agur

Panettonen lämnade jag - efter lite överläggande med expediten - kvar i butiken. Korgen sveptes om med celofan och fick silversnöre på hemmaplan. När jag gick hade personalstyrkan dubblerats och tavlan visade på 63. Skulle vilja påstå att det var en fin jakttur.

Inga kommentarer: