fredag 18 juli 2008

Falsk matematik

Gick förbi en av stadens frukthandlare och blev sugen på gula plommon. Plockade på mig tre riktigt mogna, för att äta på stört, till det facila priset av 10 pix per kilo. Vågen visade 0,145 kg och som den stjärna på huvudräkning jag är, räknade jag ut det till 1,50.

"Tre kronor", säger mannen i kassan.
"Men det var ju tio kronor kilot", protesterar jag.
"Ja, men köper man bara några få, så kostar de två kronor styck. Då väger jag inte", förklarar han. Jag rynkar ögonbrynen. Tre kronor för tre plommon om de kostar två kronor styck? Det är både halva och dubbla priset.
"Ta ett till då om det gör dig gladare", säger mannen när jag sträcker fram en femma. Jag rycker på axlarna, skrattar och går iväg med mina tre plommon och två kronor i växel.

Inga kommentarer: