torsdag 3 juli 2008

Veckans smask: Röd-grön röra

Röd-grön röra, 4 port

Sisådär 15 cm zucchini skärs i grova bitar, liksom 1 styck rödlök. Mixa, gärna med ett par vitlöksklyftor. En sluten mixer används med fördel. Dels för att man då kan skaka lite så att allt blir till fina små bitar utan att någon fäller en endaste tår över löken Dels för att flickan som kallar sig Lilla Grisen (hon som gifte sig i våras) en gång fick åka till akuten istället för utestället med det blodiga namnet, då hon petade både i det som skulle hackas och på startknappen på stavmixern. Fröken Älwas (hon med sommarstugan) blå köksluckor stänkmålades raskt röda. Vet inte om jag ska tillägga att köksväggarna senare målades karmosinröda och köket byttes till ett sjukhusvitt....var KAN inspirationen ha kommit ifrån? ;-)

Nåväl: När man mixat det hela kan man notera att det får en synnerligen trevlig färg. Man kan sedan fortsätta med att fräsa hacket tills zucchinin inte längre är så fuktig (man kanske kokar både den och löken egentligen, men who's counting?


När hacket ser fint ut lägger man på ca 300g köttfärs som man hyfsat frenetiskt hackar i med en lämplig stekgaffel, eller dito spade.

När allt är brynt och fint häller man på en 500g-tetra krossade tomater, en smulad tsk vardera av torkad oregano och basilika. Lite hackade färska är inte fy skam heller, men då får man smaka sig fram. Strö till sist över lite salt och peppar. (Svartpeppar är Guds gåva till MIG, bara MIG, men jag kan gå med på att alla andra får använda det. Men jag är inte beroende. Kan sluta när jag vill, men det vill jag inte.

Servera med långsmal pasta (fem nystan tagliatelle är optimalt) och skit i grönsaker i kanten på tallriken. De är ju redan i...

Bene!

Inga kommentarer: