måndag 28 juli 2008

Tillbaka i hamnen

Idag var första arbetsdagen efter semestern. Jag har...
  • frukostfikat en timme
  • filat på mitt konsult-CV (alltså inte mitt privata, utan det man använder för att sälja in mig)
  • gått igenom all information på HRs webbsida (räknat ut att jag med min nuvarande lön skulle få 304,52 extra per föräldraledig dag utöver vad Försäkringskassan ger ifall jag skulle vara föräldraledig
  • lunchat en timme
  • uppdaterats om en kollegas senaste krock (aldrig kollegans fel)
  • försökt hitta e-learningkurser jag kan ha nytta av, men inte nått resultat
  • bokat tid till imorgon för lite datorfix med IT
  • drällt
  • promenerat de 3½ kilometrarna hem i solskenet. Svettigt! (Men min runpa behövde det).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Generöst företag du arbetar på! Jag fick samma summa men begränsat till fyra månader.

Börjar arbeta(60%) igen på fredag den 1 augusti. Hittills har mammaledigheten kostat mig 160.000 kr. Ca 100.000 kr i inkomstbortfall och jag har använt 60.000 kr av mitt sparkapital för att täcka en del av mitt inkomstbortfall.

Jag känner mig pank som en kyrkråtta!

Anonym sa...

-160.000 efter skatt, och tyvärr stannar det inte där. Jag kommer arbeta 60% augusti - februari samt gå på föräldrapenning 2 dgr/vecka vilket innebär ett inkomstbortfall på 4000-5000 kr netto per månad. Så vi pratar om ytterligare ca -30.000 kr.

Håller inte med om att kostnaderna minskar till väldigt lite. Boendet är samma, livsmedel ökar med dels barnmatsburkar, blöjor, välling, skötlappar samt det går mer mat hemma. Zs mat och skötprylar kostar ca 1500 kr per månad. Barnet kostar även barnmöbler, leksaker, kläder osv. Inga kläder i ens garderob passar vilket gör att man måste köpa nya kläder. Även om man handlar allt på HM så går man sakta men säkert ner i vikt vilket gör att man efter någon månad måste köpa nytt igen.

Vill man inte sitta hemma och stirra på dåliga TV-såpor dagarna i ända kostar fikor, barnvagnsbio, sångstunder m.m. pengar.