söndag 27 juli 2008

Gotland III

Måndag: Vaknade återigen av de två ohängda glinen. visserligen när vi planerat att gå upp, men jag var inte utsövd. Kastade en ond blick på familjen när jag gick till duschen.

Efter frukosten begav vi oss till Visby. Där knatade vi runt och fotograferade ruiner, små gathus med klängrosor och havsutsikten från olika vinklar. Vi tog en runda bland stånden på Stortorget och jag hittade ett vackert fickur, men då försäljaren ville ha 10 laxar för det konstaterade jag att inget fickur var SÅ fint för min smak och traskade vidare.

Hur vi än gick kom vi tillbaka till créperiet Strykjärnet, så till slut slank vi in på varsin galette. Fantastiskt gott! Efter ytterligare lite vimsande bland gränderna gav vi upp och begav oss till Tofta strand. Den var precis så fin som den lät i broschyrerna och vi hittade ett skrymsle att vara ifred i, trots att de andra soldyrkarna på stranden låg som packade sillar. Grillsillar! :-)

Vattnet var skönt, jag gjorde kullerbyttor, fick i mig lite vatten, men tänkte inte mer på det. Gick och köpte glass. En timme senare eller så begav vi oss hemåt. Jag hade börjat må lite skumt, men Älskling hade sett ut en genväg på kartan. Genvägar, senvägar. Den var vacker och väl värd turen, men tog långt längre tid än vad 14x-vägarna skulle gjort.

Så kom vi hem och gjorde oss i ordning inför att besöka Smakrike. Den låg ju inte så långt från oss och tillhörde de bättre ställena, så den måste besökas, resonerade vi. Men jag började må riktigt skumt och magen var svullen så svullen att Älskling kommenterade att det inte såg riktigt normalt ut.

Vi begav oss till restaurangen och jag konstaterade på vägen att jag blev stadigt värre. För att göra en redan lång historia kort, så var stället trevligt och servicen mycket god. Maten var dock godare första gången den passerade munnen än andra och innan dess hade jag lackerat toaletten i två omgångar. Jag bodde på toaletten det närmaste dygnet. Jag började inte kunna äta ordentligt förrän i fredags/lördags och kunde inte göra mycket mer än att ligga stilla och andas de två första dygnen.

Sensmoral: Man ska inte svälja. Helst inte ens öppna munnen och ha klämma för näsan när man badar på Gotland.

Inga kommentarer: